Beleid kopers

Swan Online als platform

Swan Online is een platform waarop kopers de deelnemers van de Swan Market kunnen vinden. Het is belangrijk om te begrijpen dat Swan Online niet onderdeel is van het aankoopproces en de transactie tussen deelnemer (de verkoper) en de koper. Bij het gebruik van Swan Online begrijp je dat:

  1. Je niet direct van Swan Online koopt, maar direct koopt van een verkoper op Swan Online.
  2. Swan Online is een platform. De functie van Swan Online is om deelnemers van de Swan Market een platform aan te bieden waarop zij hun producten kunnen verkopen. Swan Online is dus niet onderdeel van het aankoopproces en transactieproces.
  3. Swan Online biedt geen garantie en steunt de producten die op Swan Online verkocht worden niet. Swan Online bepaalt ook niet wat de verkoper aan content plaats (e.g., foto’s, shop beleid, verzending –en retourbeleid)
  4. Elke verkoper op Swan Online accepteert andere betaalwijzen en hebben ieder hun eigen verwerkingstijden, verzendmethoden en shop beleid.
     

Communicatie tussen verkoper en koper

Directe communicatie met de verkoper: Vragen over producten of een bestelling kan direct gesteld worden aan de verkoper. Je mag als koper geen advertenties, promoties, spam, of verzoeken voor donaties versturen naar de verkopers.

Interferentie: Als een koper opzettelijk interfereert met de winkel van een verkoper. Interferentie is ten strengste verboden op Swan Online.

Een voorbeeld van interferentie: Een aankoop doen bij een verkoper met als enige bedoeling een negatieve beoordeling achter te laten.
 

De aankoop van een product op Swan Online

Wanneer je een product van een shop op Swan Online koopt, steun je een zelfstandig bedrijf, ieder met zijn eigen: unieke producten, shop beleid, verzendmethoden, verzending, retourbeleid en verwerkingstijden. Bij het maken van een aankoop op Swan Online, ga je ermee akkoord dat je:

  1. De beschrijving van het product heeft gelezen en het shop beleid heeft doorgenomen alvorens u de aankoop doet.
  2. Have submitted appropriate payment etc.
  3. Accurate en juiste verzendingsinformatie heb doorgegeven aan de verkoper.
  4. Directe checkout policy wanneer je gebruik maakt van Swan Online’s directe checkout optie.
     

Een review plaatsen voor een product

Reviews kunnen gebruikt worden om meer te weten te komen over de producten van de verkoper en zijn/haar reputatie. Het kan tevens de reputatie van de verkoper aangeven, of andere kopers waarschuwen over de slechte ervaring bij een aankoop.

Je kan een review achterlaten met een één tot vijf Swan waardering, tot 60 dagen na de verwachte leveringsdatum. De verwachte leveringsdatum is de aankoopdatum + verwerkingstijd + verzendtijd.

Bij het plaatsen van een review erken je dat:

  1. Je review en je profiel informatie zichtbaar en openbaar getoond zal worden bij het product en op de shop pagina van de verkoper.
  2. Reviews mogen geen:
    1. Privé of persoonlijke informatie bevatten.
    2. Obscene, racistische, intimiderende taal of beelden bevatten.
    3. Advertenties of spam bevatten.
    4. Betrekking hebben op dingen die buiten de controle van de verkoper valt zoals, de verzendingsbedrijf, Swan Online of over het review systeem gaan.
  3. Afpersing is niet toegestaan op Swan Online. Pogingen om reviews te manipuleren door middel van (be)dreiging, intimidatie of omkoping worden beschouwd als afpersing en is ten strengste verboden op Swan Online. Voorbeelden van afpersing zijn de volgende:
    1. Een koper laat een negatieve review achter in een poging om de verkoper te dwingen tot een vergoeding wanneer een restitutie niet te rechtvaardigen is.
    2. Een koper laat een negatieve review achter in een poging om de verkoper te dwingen tot het verstrekking van extra items of producten die niet voorkomen in de oorspronkelijke transactie.
    3. Een koper laat een negatieve review achter in een poging om de verkoper te dwingen tot het omwisselen van een product wanneer een omwisseling niet te rechtvaardigen is.
       

Een probleem met een bestelling melden of het retourneren van een product

Het niet leveren van een product

Een product kan als niet geleverd beschouwd worden als; een koper een bestelling plaatst bij een verkoper, waarbij de verkoper het product niet verzendt of het verzendt naar het verkeerde adres. De volgende zijn voorbeelden van het niet leveren van een product:

  1. Het product is nooit verzonden
  2. Het product is verzonden naar een adres die NIET op de Swan Online factuur staat.
  3. Er is geen bewijs dat het product verzonden is naar het adres van de koper.

Niet zoals beschreven

Een product is niet zoals beschreven als het significant afwijkt van de productpagina die de verkoper op Swan Online heeft geplaatst. De volgende zijn voorbeelden van ‘niet zoals beschreven’ gevallen:

  1. Het ontvangen product is een andere kleur, model, versie, of maat.
  2. Het ontvangen product heeft een ander design of is van ander materiaal.
  3. De verkoper heeft niet gemeld dat het product beschadigd is of onderdelen mist.
  4. De koper heeft niet het bestelde aantal producten ontvangen.
  5. De conditie van het product is verkeerd weergegeven. Bijvoorbeeld, de beschrijving op moment van aankoop gaf aan dat het product “nieuw” was terwijl het product gebruikt is.

In gevallen van niet levering van product of niet zoals beschreven, wordt er verwacht dat jij eerst zelf contact opneemt met de verkoper en onderling tot een oplossing komt. Mocht het zo zijn dat het niet lukt, dan mag je contact opnemen met de klantenservice van Swan Online.
 

Het aanvragen van een annulering

Kopers mogen de verkoper verzoeken de bestelling/aankoop te annuleren.
 

Het retourneren van een product

Iedere verkoper heeft zijn eigen retourbeleid. Deze staan bij hun shop beleid.