Beleid voor verkopers

Jouw rechten en verplichtingen als verkoper op Swan Online. Dit beleid is onderdeel van onze Algemene Voorwaarden. Bij het openen van een shop op Swan Online, ga je akkoord met dit beleid en onze Algemene Voorwaarden.


Wat je op Swan Online mag verkopen

De focus van Swan Online is dat het een platform is voor verkopers dat unieke, handgemaakte en vintage producten verkoopt. Swan Online staat ook inkoop toe, maar alleen als dat een creatieve toevoeging is. De focus ligt bij Swan Online op handgemaakte producten. Daarbij probeert Swan Online de verhouding van inkoop en handgemaakt op 1:5 te houden. Swan Online biedt dus voornamelijk deelnemers van de Swan Market een platform aan om hun producten ook online te verkopen.

Handgemaakte producten worden door jou gemaakt, de verkoper of zijn door jou ontworpen maar door anderen gemaakt. Als je handgemaakte producten verkoopt, ga je akkoord dat:

  1. Alle producten handgemaakt zijn door jou of door jou ontworpen zijn.
  2. Je bent in staat uit te leggen wie er betrokken was bij het maken van jouw product.
  3. Je gebruikt je eigen foto’s.

Vintage producten zijn ‘ouder’ dan 20 jaar. Producten die niet nieuw zijn en niet ouder zijn dan 20 jaar moeten aangeboden worden als ‘tweedehands’. De voorkeur ligt bij vintage producten, maar tweedehands producten zijn ook zeker welkom als ze van goede kwaliteit zijn en een zekere exclusiviteit bevatten. Vintage of tweedehands producten die aangeboden worden moeten in goede staat verkeren.

Bij het plaatsen van producten op Swan Online, ga je akkoord dat:

  1. Deze producten te koop staan.
  2. Deze producten een vaste prijs hebben.
  3. Als je de producten ook aanbiedt om te personaliseren, dat de afbeeldingen bij de listing een voorbeeld is en niet het daadwerkelijke product is. Dit moet vermeld worden in de listing van het product.


Wat niet verkocht mag worden op Swan Online

  1. Alcohol, tabak of andere illegale substanties of farmaceutische producten.
  2. Alles wat illegaal is.
  3. Pornografie.
  4. Dieren of bepaalde dierlijke producten (bijvoorbeeld: levende dieren, ivoor).
  5. Gevaarlijke producten (bijvoorbeeld: explosieven, brandbare producten, gas, radioactief materiaal, giftige substanties)
  6. Wapens (bijvoorbeeld: pistolen, messen, imitatie messen, ook als ze vintage zijn)
  7. Producten die haat bevorderen, steunen of verheerlijken.
  8. Producten die geweld bevorderen, steunen of verheerlijken.


Wees eerlijk bij het presenteren van jezelf, je shop en je producten

Wees eerlijk over jezelf en vertegenwoordig jezelf accuraat. Wees daarbij ook transparant over je bedrijf en product.

Door te verkopen via Swan Online, ga je akkoord dat je:

  1. Eerlijke informatie over jezelf, je winkel en je producten weergeef.
  2. Bij je beleid blijft (hieronder valt onder andere: je shop beleid, verzendingsbeleid en retourbeleid).
  3. De producten accuraat weergeeft en presenteert.


Communicatie tussen kopers en verkopers of tussen twee verkopers

Directe communicatie met kopers:

Vragen over producten of een bestelling kan direct gesteld worden aan de verkoper. Je mag als koper geen advertenties, promoties, spam, of verzoeken voor donaties versturen naar de verkopers.

Interferentie: als een koper opzettelijk interfereert met de winkel van een verkoper. Interferentie is ten strengste verboden op Swan Online. Een voorbeeld van interferentie:

  • Een aankoop doen bij een verkoper met als enige bedoeling een negatieve beoordeling achter te laten.


E-mailen

Als verkoper ontvang je het e-mail adres van de koper als de koper een aankoop doet. Deze informatie mag alleen gebruikt worden voor Swan Online gerelateerde zaken. Deze informatie mag niet gebruikt worden voor ongewenste gesprekken en betalingsinformatie mag niet misbruikt worden. Meer hierover kan je vinden in ons Privacy beleid.


Een reputatie opbouwen via het review systeem

Reviews zijn een goede manier om een reputatie op te bouwen op Swan Online. Koper kunnen een review achterlaten met een één tot vijf Swan waardering. Kopers kunnen een review binnen 30 dagen na de verwachte leveringsdatum van het product achterlaten. De verwachte leveringsdatum is de dag van aankoop + verwerkingstijd + verzendtijd. Kopers mogen hun review gedurende 30 dagen zo vaak als ze willen aanpassen.

Mocht het gebeuren dat je een ongunstige review krijgt, dan kan je communiceren met de koper.

Reviews door kopers en jouw respons mag het volgende niet bevatten:

  1. Persoonlijke informatie.
  2. Racistische of aanvallende taal of afbeeldingen.
  3. Spam of advertenties.
  4. Het mag niet gaan over dingen die buiten de controle van de verkoper vallen zoals, het bedrijf dat de zending uitvoert of Swan Online.
  5. En je mag het review systeem niet ondermijnen.

Afpersing is verboden op Swan Online. Elke poging om reviews te manipuleren door bedreiging, intimidatie of omkoping wordt beschouwd als afpersing en is verboden op Swan Online. Afpersing is onder andere wanneer een verkoper een koper extra producten aanbied of op andere manieren compenseert in uil voor een positieve review.


Klanten gepaste service aanbieden

Bij het verkopen via Swan Online, ga je akkoord met:

  1. Dat je consistent bent in je verzending –en verwerkingstijden. Je bent als verkoper verplicht om de transactie (inclusief verzendingstijd) tijdig af te handelen. Tenzij, er bijzondere omstandigheden zijn. In dit geval moet de verkoper verplicht contact opnemen met de koper.
  2. Dat je e-mails en vragen van kopers beantwoord.
  3. Dat je je aan je shop beleid houdt.
  4. Als er onenigheid is tussen jou en de koper, probeer je dit onderling af te handelen.
  5. Als het zo mocht zijn dat je een bestelling niet kan voltooien, moet je als verkoper contact opnemen met de koper en de bestelling annuleren. Als de koper al heeft betaald moet de verkoper het bedrag binnen twee weken overmaken naar de koper.
  6. Als het zo mocht zijn dat de koper niet tevreden is met het product, dan heeft de koper 14 dagen na levering om het product terug te sturen. De verkoper is dan verplicht om het gehele bedrag inclusief verzendkosten terug te storten bij de verkoper. Alleen als de koper een deel van de bestelling terugstuurt is de verkoper niet verplicht om de verzendkosten terug te storten. Alle terugbetalingen behoren binnen twee weken na levering voldaan te zijn.
    Let op: Moet de koper betalen voor het terugsturen van het product als hij het product annuleert? Dan moet jij als verkoper de koper hierover informeren  voordat hij de bestelling plaatst. Verwerk dit dus in jouw shop beleid. Informeer je de koper hierover niet? Dan betaal jij de kosten voor het terugsturen.