Verkopers handboek

 

  1. Fotografie
  2. Verzenden
  3. Het schrijven van een productomschrijving
  4. Gevonden worden
  5. Branding
  6. Prijsbepaling van jouw producten
     

1.Fotografie: tips om jouw merk en producten goed weer te geven

Goede foto’s maken met een camera:

Een foto is het eerste dat bezoekers zien wanneer ze Swan Online aan het browsen zijn. Het is de eerste stap om de aandacht van bezoekers te trekken. Precies hetzelfde als je gewoon aan het winkelen bent. Wanneer je iets interessant vindt ben je waarschijnlijk ook benieuwd naar het gewicht of de textuur van het product. Op Swan Online kan men het product niet fysiek aanraken, waardoor het juist van belang is dat je goede foto’s van jouw product(en) op Swan Online plaatst. Iedereen kan foto’s maken die er professioneel uitzien.

Dingen om jezelf af te vragen wanneer je foto’s maakt:

In welke omgeving ‘leeft’ mijn product of functioneert het product? Het is goed om een omgeving te creëren waarbij je je product aan de man kan brengen. Door het product in een omgeving te plaatsen waarin het hoort, geeft shoppers een idee van zijn functie. Ook kan het een gewenste mood creëren voor de shopper.

Tip: voor creatieve ideeën kan je kijken naar tijdschriften, Pinterest of Instagram.

Welke achtergrond past het best bij mijn product?

Het is belangrijk om het product voor een achtergrond te plaatsen die er goed bij past. Als je de verkeerde achtergrond kiest kan het de shopper afleiden van het product. Het is bijna altijd goed om een achtergrond te kiezen die 1 kleur bevat. Je kan je product laten opvallen door bijvoorbeeld een lichte achtergrond te kiezen voor donkergekleurde producten of vice versa. Probeer verschillende kleuren of soorten achtergronden uit om erachter te komen wat het best werkt voor jouw product.

Tip: tegenwoordig kan je makkelijk inspiratie op Instagram vinden.

Wat voor belichting past het best bij mijn product?

In de meeste gevallen is natuurlijk licht het beste om jouw producten uit te lichten. Bij het maken van de foto’s kan je je producten dan bijvoorbeeld in de buurt van een raam of vensterbank plaatsen.

Tip: Gebruik NOOIT de flits. Hierdoor vallen de natuurlijke kleuren uit en komt de kleur waarschijnlijk niet meer overeen met het werkelijke product. Foto’s van artikelen moeten altijd waarheidsgetrouw zijn. Mocht de kleur van een artikel kunnen afwijken op het computerscherm, vermeld dit dan ook bij je productomschrijving.

Wat voor foto’s zou ik op Swan Online willen zetten?

Zorg ervoor dat de eerste foto die de bezoeker zien, het product goed weergeeft. Handig is ook om er een foto bij toe te voegen die weergeeft hoe het product gebruikt wordt. Dit geeft shoppers een beter idee van bijvoorbeeld het formaat van het product. Gebruik foto’s waarbij de focus echt op het product ligt en niet zo zeer op de achtergrond. Zorg dat er genoeg foto’s zijn met een rustige achtergrond vanuit verschillende aanzichten op het product. Foto’s die de details van het product goed naar voren brengen geeft de shopper ook het idee alsof ze het zelf van dichtbij zien. Overweeg dus goed wat voor foto’s je op Swan Online van je producten plaatst.

Goede foto’s maken met een smartphone:

Zorg voor genoeg licht Als je foto’s met je smartphone is een slecht verlichte omgeving maakt loop je al snel de kans dat je foto’s korrelig worden. Probeer zo veel mogelijk met natuurlijk licht foto’s te maken. Dit kan je doen door je product dicht bij een raam of vensterbank te plaatsen. Het gebruik van een reflector kan ook de helderheid van je foto’s verbeteren. Voor meer tips, http://photography.tutsplus.com/tutorials/quick-tip-8-reflectors-you-already-have-in-your-home--photo-12439

Tip: maak zelf een reflector met een vel wit papier of karton.

Gebruik een statief of timer:

Vermijd wazige foto’s door een statief te gebruiken. Daarnaast raden we je ook aan om de timerfunctie te gebruiken.

Vermijd inzoomen:

Als je inzoomt bij het maken van een foto, daalt de kwaliteit van je foto. Bij het inzoomen vergroot je namelijk de foto zonder de resolutie te veranderen.

De juiste foto uitzoeken:

Neem genoeg foto’s waar je later uit kan kiezen. Als je alle gemaakte foto’s naast elkaar ziet, kan je beter een beslissing maken over welke foto of hoek van je product je graag wil gebruiken voor Swan Online.

Scherper stellen of verbeteren van de kleur:

Tegenwoordig zijn er heel veel apps beschikbaar waar je foto’s mee kan bewerken (i.e. Afterlight). Door een foto te verscherpen kan je details naar voren brengen. Let ook op de helderheid en kleur van je foto’s.
 

2.Verzenden

Verzendbeleid:

Jouw verzendbeleid laat kopers weten waar zij aan toe zijn als zij bij jou een product aanschaffen. Mede door een duidelijke verzendbeleid kom je betrouwbaar over bij potentiele klanten. Geef duidelijk aan wat zij kunnen verwachten na een aankoop. Krijgen ze bijvoorbeeld een mailtje wanneer het product verzonden is en kunnen zij de zending volgen?

Notificaties:

Houd de koper op de hoogte. Geef bijvoorbeeld aan dat je de bestelling hebt ontvangen en wanneer je het pakketje op de post doet.

Verpakking:

Een creatieve verpakking of een handgeschreven notitie is een van de redenen waar een shopper op Swan Online naar uitkijkt.

Tip: vraag via een handgeschreven notitie om feedback.

Voeg een notitie toe:

Met een kleine notitie kom je al heel ver. Je kan klanten bijvoorbeeld vragen om feedback of een tweede aankoop aanmoedigen door een kortingscode mee te sturen bij de eerste aankoop.
 

3.Het schrijven van een goede product omschrijving

Zorg voor een relevante titel:

Door een relevante titel vergroot je de kans dat iemand jouw product vindt als ze een zoekopdracht op Swan Online uitvoeren. Een goede titel bevat alle informatie over jouw product. Zorg ervoor dat de meest gezochte woorden of termen die betrekking hebben tot jouw product aan het begin van de titel staan.

Beschrijf jouw product volledig:

Zorg ervoor dat je alle mogelijke vragen die een shopper kan hebben in de product beschrijving beantwoord. Probeer de belangrijkste informatie aan het begin te noemen. Bijvoorbeeld, wat de functie van het product is; wat de afmetingen daarvan zijn; of door wie ze gemaakt zijn. 

Maak gebruik van alle vier foto openingen:

Op Swan Online mag je per product vier foto’s uploaden. Maak hier dus gebruik van om de aandacht van shoppers te trekken. Met je foto’s kan je weergeven waar het product voor gebruikt wordt, hoe groot het product in verhouding is tot andere objecten en hoe het product er in detail uitziet. Je kan bijvoorbeeld ook een foto uploaden waarbij je laat zien hoe de verpakking eruit ziet. Zorg ervoor dat de eerste foto de meeste aandacht trekt. De eerste foto is namelijk het eerste dat shoppers zien.
 

4.Gevonden worden

Gevonden worden tijdens een zoekopdracht

Bedenk kernwoorden. Jouw titel zou kernwoorden moeten bevatten waar je doelgroep naar zou kunnen zoeken.

Hierbij kan je kijken naar bestaande titels voor kernwoorden die bij jouw product passen. Probeer deze kernwoorden uit om uit te zoeken welke het best werkt voor jouw product.

Noem de belangrijkste dingen aan het begin van de omschrijving en in de titel.

Diversiteit in titels is ook belangrijk. Wanneer je meerdere verschillende titels heb, heb je meer kans dat je groter publiek aanspreekt.

Categorieën:

Wanneer bezoekers een filter gebruiken, zullen ze producten vinden op basis van hoe jij ze gecategoriseerd hebt. Denk aan waar jouw potentiele klanten naar zoeken voordat je ze categoriseert.

Bij jouw producten heb je de optie om categorieen toe te voegen. Stel je hebt het product "rode ketting". Deze ketting is bedoeld voor vrouwen en valt onder sieraden. Selecteer dan de categorieen Dames, sieraden en kettingen. Zo vinden bezoekers het product als ze zoeken bij alle drie de categorieen.

Reclame via social media:

Social media is een perfecte platform om jouw shop op uit te lichten. Social media is een dynamisch medium waarbij je met potentiele klanten kan interacteren. Probeer uit te vinden wat het best werkt voor jou. Welke soort posts krijgen de meeste likes. Probeer ook consistent te zijn met de geposte berichten op bijvoorbeeld Facebook.

Is jouw shop geoptimaliseerd voor een mobiel?

Tegenwoordig zijn smartphones een belangrijk onderdeel van ons leven. We zijn altijd bereikbaar en zijn altijd wel op internet aan het browsen. Smartphones hebben invloed op de manier waarop we socializen en op manier waarop we winkelen. Houd er dus rekening mee dat mensen ook met hun smartphone op Swan Online kunnen browsen. Let er dus op dat de eerste foto die zij zien van jouw product ook echt representatief is. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie als eerst genoemd wordt in de product omschrijving. Alle informatie die van belang zijn zou als eerst genoemd moeten worden.
 

5.Branding

Een merk:

Een merk is een combinatie van het image dat jij probeert tonen, de associaties die mensen hebben met jouw merk en de ervaringen waar een klant aan denkt als zij jouw imago zien. Het is belangrijk rekening te houden met de associaties die mensen hebben bij jouw merk. Wat voor verwachtingen hebben mensen bij jouw merk? Wanneer aan de verwachtingen van de klant voldaan is, is de kans dat de klant terugkomt voor een tweede aankoop groot of dat zij jouw merk aanraden aan vrienden.

Jouw merk definiëren:

Jouw merk identiteit ontdekken: Wat voor waarden vind jij belangrijk?; wat maakt jouw product uniek?; en wat voor associaties wil jij dat mensen hebben met jouw winkel en merk?

Jouw merk naar de consument communiceren:

Het visuele onderdeel van jouw merk is een belangrijk onderdeel. Wanneer je bijvoorbeeld een logo ontwerp, gebruik dan lettertypen en kleuren die jouw merk representeren. Daarnaast is het belangrijk om daarin consistent in te blijven. Deze visuals kan je namelijk gebruiken om je merk te promoten op bijvoorbeeld Facebook of Instagram.
 

6.Prijsbepaling voor jouw producten

De juiste prijs bepalen voor jouw producten:

Er zijn twee verschillende manieren die wij aan jouw willen aanraden als jij de prijzen van jouw producten aan het bepalen bent. Dat is de top-down methode en de bottom-up methode.

Bij de top-down methode neem je alle kosten die maakt bij het produceren van jouw product mee. Dit zijn dingen als materiaalkosten, de tijd die nodig is, het werk en overhead kosten. Maar eerst moet je je afvragen wat je doel is. Ga je gelijk voor winst of ben je op het moment meer op zoek naar een break-even situatie. Probeer de overhead kosten die je nu hebt te bepalen. Vaak zijn dit dan kosten die niet direct betrekking hebben op jouw product. Dit kunnen dingen zijn als huur (als je een studio huurt voor product), elektriciteit, apparaten etc. Tel deze kosten bij elkaar op en deel ze daarna door het aantal producten dat jij verwacht te produceren. Hiermee heb je dan de overhead kosten per product berekend. Bij de overhead kosten kan je de materiaalkosten per product bij optellen. Dit eindbedrag is dan een goed startpunt.

Met de bottom-up methode begin bij het bedrag dat jouw doelgroep bereid is om uit te geven. Daarbij kan je ook kijken of je hiermee wel je kosten kan dekken. Maar deze methode kan je ook gebruiken om te bepalen hoeveel je eigenlijk aan de product van 1 artikel wil uitgeven. Wil je minder uitgeven, dan kan je op zoek naar bijvoorbeeld een goedkopere leverancier. Het is maar net wat je zelf wilt. Belangrijk blijft wel dat je feedback vraagt van familie, vrienden of mensen die in jouw doelgroep vallen. Wat vinden zij nou van de prijs.